26/3/15

I DE QUALITAT, COM ESTEM? Diari d'un bloc

A mi m'apassiona el que faig, però no sempre és fàcil transmetre-ho. Cadascú té una percepció subjectiva sobre el que significa treballar bé... El repte va començar  15 dies abans de la sessió presencial, va seguir en la trobada presencial i ara està arribant al final. Calia entendre el significat de la qualitat de l’atenció aplicada al sistema de protecció a la infància i adolescència i conèixer algunes de les principals eines amb les que es pot treballar per fer una correcta planificació, acompanyar la implementació d’allò planificat, per poder avaluar la pràctica i, finalment, poder-la millorar. Sembla senzill, però no ho és!
Planificar què hem de fer ha de respondre a una anàlisi acurada de les oportunitats de millora que té l’organització, considerant els coneixements tècnics dels i les professionals però també el que aporta la bibliografia disponible - nacional i internacional -  sobre el tema,  els resultats dels indicadors d’avaluació de què disposem, els estudis de satisfacció i, en definitiva, totes les fonts d’informació disponibles que ens permetin tenir informació sobre on estem en matèria de qualitat de l’atenció. Si l’organització ha optat per una certificació ISO o presentar-se al premi EFQM, cal tenir-ho en compte, doncs aquests sistemes d’avaluació externa de la qualitat també estableixen certs requisits que cal considerar. Amb tota aquesta informació els equips estan en disposició de definir com treballar per fer-ho bé.
Establerta la bona pràctica, cal identificar els problemes per treballar d’acord a allò definit com a bona pràctica i prioritzar-los. Dels problemes més significatius, s’han de buscar les causes del perquè és difícil treballar així. Dibuixar-les en el diagrama d’Ishikawa o espina de peix ens ajuda a visibilitzar l’anàlisi i ponderar les causes. Determinar la causa que té més pes en el problema és clau per dissenyar accions de millora que permetin incidir-hi, impulsant els cicles de millora PDCA.
Durant aquest mes hem introduit vàries eines que ens poden ajudar a treballar més bé. Per una banda, la recollida de suggeriments, queixes i reclamacions i com treballar proactivament per tal que siguin formulades i posteriorment analitzades. També hem reflexionat sobre la utilització d’enquestes de satisfacció passades als diferents grups d’interès que coneixen com treballem i,per tant, ens poden proporcionar inputs per identificar com treballar millor. Considerem grups d’interès els nens/es atesos al centre, les seves famílies - amb les que es treballi des del centre -, els propis treballadors i treballadores del centre, els professionals d’altres equips de la xarxa amb els que ens relacionem i, finalment, la pròpia administració que contracta el servei.  Es tracta de tenir el màxim d’inputs possibles per identificar oportunitats de millora.
A més, hem treballat la diagramació de processos - concretament elaborant fluxgrames - i el disseny d’instruments de mesura, els indicadors de qualitat, per poder monitorar les àrees rellevants de la pràctica professional. Aquests han estat els principals continguts d’aquest bloc, que continuarà més endavant introduint altres conceptes clau.
Permeteu-me compartir la satisfacció que significa per a mi que algú digui que li ha agradat dibuixar fluxogrames per aclarir què s’ha de fer. O que algú se n’adoni que, tot i haver dit mil cops “el fem no es pot mesurar perquè cada cas és únic”, allò que hem fet s’assembla...  Un primer pas, sense dubte, per començar a disposar de dades que permetin reflexionar sobre els resultats que estem obtenim a partir dels recursos que emprem per identificar pràctiques amb major efectivitat, seguretat, atenció centrada en la persona, eficiència i la resta de dimensions de la qualitat en les que es pot incidir.
Un plaer haver compartit aquest mes amb vosaltres!

Elisabet Herrera


    

No hay comentarios:

Publicar un comentario